LCHF-middag

I dag våknet jeg og det kjentes ut som jeg var kjørt over av en trailer, ennå jeg la meg nokså tidlig til meg og være i går kveld! Da bestemte jeg meg for, NÅ er det slutt! NÅ orker jeg ikke mer! Fra i dag, blir det KUN vann og måltider som består av LCHF mat! En stund før jeg flyttet hjemme holdt jeg på med dette i tillegg til litt trening og jeg hadde SÅ mye mer energi enn det jeg har nå om dagen, nå er alt bare et stort ork! Så, no more cola, godis eller karbohydrater på meg! For en stund, så får jeg sjekket om det faktisk er maten som gir meg energi!

Så til middag i dag ble det:

Skalldyrpai med aioli

 (4.porsjoner)

2 ss smør
250 gram filodeig
1/2 dl revet parmesan

FYLL:
500 gram reker med skall
10 rå scampi
1 ss olivnolje
2 sitroner
salt og pepper
1 romanosalat
1/2 isbergsalat
1 bunt reddiker, ca 150 gram
75 gram sukkererter
1 avokado
2 ss hakket dill

AIOLI:
1 fedd hvitløk
1 krm salt
1/2 g safran
2 eggeplommer
2-3 ts dijonsennep
2-3 dl olivenolje

SLIK GJØR DU:
1. Forvarm ovnen til 175 grader. Smelt smør, og smør paiformen. Legg 4-5 lag med filodeig i formen og pensle med smør mellom hvert lag. Dryss over med parmesan. Og stek paiskallet i 10 minutter.

2. Lag aioli, skrell hvitløken og press den i en skål, tilsett salt og safran. Rør i eggeplommer og sennep. Tilsett så oljen, først i dråper så i en tynn stråle under konstant visping til aiolien tykner. Og sett den til avkjøling.

3. Rens rekene til fyllet. Tin og rens scampiene og del dem på langs med et snitt som slutter før halen (uten å dele den i to). Varm olje i en stekepanne og stek scampiene noen minutter. Del en sitron og press saften av en halv sitron over scampiene og dryss over med salt og pepper.

4. Fordel romanosalaten i paiskallet, riv isbergsalat i biter og strø over. Del reddiker i fire og strø over salaten. Kok opp vann og forvell sukkerertene raskt i vannet, og ha de over i iskaldt vann.

5. Del avokadoen og skjær den i biter. Press den andre halve sitronen over og legg avokadoen midt i paien. Legg på sukkerertene. Strø over de rensede rekene og stekte scampiene. 

6. Skjær den andre sitronen i skiver og pynt paien med sitronskiver og dill.

1 kommentar: